Huby i parki logistyczne: centra nowoczesnego łańcucha dostaw

Dynamiczny rozwój e-commerce i coraz bardziej skomplikowane procesy logistyczne mają bezpośredni wpływ na sposób funkcjonowania obiektów logistycznych. W rezultacie na mapie Polski pojawiają się kolejne magazyny, parki i huby logistyczne. Czym się one różnią? Kiedy magazyn to za mało i warto zdecydować się na park logistyczny?

 

Czym są i do czego służą parki logistyczne?

Park logistyczny to kompleks wielkopowierzchniowych obiektów, przystosowanych do realizacji procesów związanych z przepływem towarów. Przystosowany, czyli zaopatrzony w niezbędną infrastrukturę (m.in. drogi oraz place manewrowe) oraz wyposażenie umożliwiające magazynowanie (w tym również chłodnie) i ułatwiające realizację oferowanych usług (np. przeładunku, magazynowania czy kompletacji zamówień).

Kompleksowa oferta parków logistycznych powoduje, że korzystają z nich głównie firmy, które nie chcą budować własnej przestrzeni magazynowej lub nie mają takiej potrzeby. Niekiedy na obecność w centrum logistycznym decydują się firmy produkcyjne – magazyny mogą zostać dostosowane do prowadzenia lekkiej produkcji. W ramach parku logistycznego może być oferowana również przestrzeń biurowa.

Może Cię zainteresować: Ile kosztuje wynajem magazynu?

 

Powierzchnia i lokalizacja parków logistycznych

Parki logistyczne – inaczej niż magazyny – powstają na nieruchomościach gruntowych o dużej powierzchni. Jednak nie tylko wielkość powierzchni jest ich wyróżnikiem – mowa również o lokalizacji. Działka, na której zostanie wybudowany park logistyczny, musi być położona w pobliżu głównych ciągów komunikacyjnych. Najczęściej są to drogi szybkiego ruchu, autostrady, linie kolejowe, lotniska czy porty morskie.

Lokalizacja nieprzypadkowo uchodzi za kluczową w kontekście parków logistycznych. Jeżeli w pobliżu inwestycji znajduje się infrastruktura drogowa, kolejowa czy lotnicza, to:

  • Dystrybucja towarów odbywa się sprawnie, a jej koszt jest niższy. Z perspektywy firm nawet niewielkie oszczędności na prowadzonych operacjach logistycznych zawsze są pożądane.
  • Dochodzi do skrócenia łańcucha dostaw. Przekłada się to nie tylko na koszty, ale również korzystnie wpływa na terminowość dostaw. Ma to szczególne znaczenie z perspektywy podmiotów, które wykorzystują przestrzeń jako magazyn e-commerce.
  • Firmy ograniczają swój wpływ na środowisko. Ma to szczególne znaczenie dla przedsiębiorstw dbających o to, aby być postrzegane jako społecznie odpowiedzialne i myślące o dobru środowiska.

 

Przykłady parków logistycznych w Polsce

W Polsce nie brakuje parków logistycznych, wciąż też powstają nowe – jak choćby Panattoni Park Zgierz czy CTP Gdańsk Port. Jeszcze kilkanaście lat temu wiodącą lokalizacją było województwo mazowieckie – magazynów do wynajęcia w Warszawie było najwięcej. Dziś skupiska parków logistycznych są bardziej rozproszone – znajdują się one na Śląsku, w okolicach Łodzi, Wrocławia czy Gdańska. Wiele z nich to nowe inwestycje, które powstały w ostatnich latach – to nowoczesna przestrzeń wyposażona w różne udogodnienia dla najemców. Przykładami takich parków są:

  • Hillwood Łódź Górna. To centrum logistyczne o powierzchni nieco ponad 115 000 mkw. Obiekt znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie trasy Górnej, ma też dobre połączenie z drogą ekspresową S8 i autostradą A1. Obiekt jest certyfikowany w systemie BREEAM – na poziomie Excellent. Inwestor zdecydował się też na montaż fotowoltaiki, która pozwala obniżyć koszty utrzymania parku.
  • Wrocław-Bielany Logistics Centre. Ten położony na obszarze przemysłowym Gminy Kobierzyce park logistyczny składa się z dwóch budynków o łącznej powierzchni ponad 90 000 mkw. Lotnisko Wrocław Strachowice i terminal cargo znajdują się w odległości 16 km od obiektu, a jeszcze bliżej znajduje się Autostradowa Obwodnica Wrocławia (2 km). Dzięki bliskości autostrady A4, najemcy mogą prowadzić sprawną dystrybucję m.in. na rynek niemiecki.
  • Pomorskie Centrum Logistyczne. Ten park logistyczny znajduje się na terenie Trójmiasta, a dokładniej tuż obok Gdańskiego Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego Baltic Hub. Ta lokalizacja może być szczególnie atrakcyjna z perspektywy firm transportujących oferowane produkty drogą morską. Z parku w zaledwie 30 minut można też dotrzeć do Portu Lotniczego w Gdańsku.

 

Zalety parków logistycznych

Centra logistyczne pozwalają firmom prowadzić różne operacje logistyczne w obrębie jednej lokalizacji – na terenie parku ładunki mogą być przyjmowane, magazynowane, przepakowywane czy kompletowane. Z kolei niewielka odległość od głównych szlaków komunikacyjnych sprawia, że możliwa jest szybka i sprawna dystrybucja produktów. To jednak nie wszystkie zalety parków logistycznych.

Nowoczesne parki logistyczne są wyposażone w szereg rozwiązań, w tym mających na celu ochronę towarów. Przykładami mogą być monitoring i całodobowa ochrona fizyczna – dla przedsiębiorców oznacza to, że magazynowane produkty są bezpieczne. Do tego dochodzi możliwość korzystania z infrastruktury wokół parku – za jej utrzymanie odpowiada inwestor (wynajmujący).

Powstawanie parków logistycznych nie pozostaje też bez wpływu na lokalną społeczność. Tak duże inwestycje oznaczają nowe miejsca pracy – pracowników zatrudniają poszczególni najemcy, którzy z czasem stają się jednymi z największych pracodawców w regionie. Z myślą o pracownikach powstają dodatkowe połączenia autobusowe.

 

Co to jest hub logistyczny?

Produkcyjne, przeładunkowe i celne – to przykładowe rodzaje magazynów. Gdy mowa o parkach logistycznych, pojawia się jeszcze jeden termin – hub logistyczny. Czym jest hub logistyczny? Zgodnie z definicją jest to punkt, w którym koncentrują się różne działania logistyczne. Przykładami takich procesów mogą być sortowanie, przeładunek i przechowywanie towarów. To powoduje, że pojęcie hubu logistycznego często jest stosowane zamiennie z parkiem logistycznym. Czy słusznie?

Termin hub może występować w stosunku do centrów logistycznych, które wyróżniają się dobrze rozwiniętymi węzłami komunikacyjnymi. Park logistyczny można uznać za hub logistyczny, gdy:

  • jest on punktem styku różnych środków transportu – przykładowo transportu drogowego, kolejowego i morskiego;
  • na jego terenie odbywa się wysyłka towarów – towary te trafiają do krajów z różnych części świata;
  • na jego terenie dochodzi do przetwarzania przewożonych ładunków – mogą on być choćby przepakowywane.

 

Co wchodzi w skład hubu logistycznego?

Aby hub logistyczny spełniał swoją funkcję, jego teren musi zostać odpowiednio zagospodarowany. Podstawową kwestią jest infrastruktura drogowa i przeładunkowa. Na terenie hubu muszą też znaleźć się magazyny, w których będzie można przechowywać towary – zarówno przez krótszy, jak i dłuższy okres. Jednocześnie przestrzeń magazynowa musi być przystosowana do rodzaju składowanych i przetwarzanych towarów – niekiedy na jej terenie funkcjonują chłodnie i mroźnie.

Z uwagi na wielkość huby logistyczne nie ograniczają się do dwóch powyższych punktów – równie istotne są obiekty dodatkowe. Należą do nich choćby: budynek, w którym znajduje się agencja spedycyjna czy serwis pojazdów. Dzięki nim najemcy mogą korzystać z dodatkowych usług bez konieczności opuszczania terenu hubu. Ale to nie wszystko. Aby hub sprawnie działał, konieczne jest też wyposażenie przestrzeni w nowoczesne rozwiązania – mowa o systemie zarządzania magazynem czy narzędziach automatyzujących monotonne, powtarzalne czynności.

 

Hub logistyczny a magazyn – różnice

Hub logistyczny to zespół magazynów, podczas gdy magazyn to pojedynczy budynek. W konsekwencji kluczową różnicą jest rozmiar obiektu. Wielkość największych hubów logistycznych na świecie liczona jest w milionach TEU, podczas gdy magazyny są nieporównywalnie mniejsze. Te różnice przekładają się na inne, do których należą:

  • Przepustowość. W niektórych hubach logistycznych może ona przekraczać nawet 1 mln TEU. Skala operacji w magazynach jest nieporównywalnie skromniejsza, co wiąże się m.in. z niższym zatrudnieniem i ograniczoną infrastrukturą.
  • Wykonywane operacje. Huby logistyczne zapewniają dostęp do zróżnicowanych usług – obok magazynowania mowa również o przeładunku, cross-dockingu czy odprawie celnej. W konsekwencji są one kompleksowym rozwiązaniem wspierającym procesy logistyczne najemcy.
  • Lokalizacja. Huby logistyczne powstają w pobliżu portów lub lotnisk, dzięki czemu możliwy jest transport multimodalny. Magazyny z kolei są budowane w bliskiej odległości od siedziby firmy.

Chcesz dystrybuować oferowane produkty sprawniej, szybciej i po niższych kosztach? Jeżeli rozważasz najem powierzchni w parku lub hubie logistycznym, specjaliści z Newmark Polska pomogą Ci w wyborze optymalnej lokalizacji. Działamy kompleksowo – ustalamy potrzeby klienta, wskazujemy rozwiązania i negocjujemy stawki najmu. Z nami zapewnisz sobie najlepsze warunki dla realizacji procesów logistycznych.

Jakub Kurek
Jakub Kurek
Head of Industrial and Warehouse Department

Newmark Polska

Dział Powierzchni Przemysłowych i Magazynowych firmy Newmark Polska tworzą wysokiej klasy specjaliści z różnych dziedzin, którzy przez większą część kariery zawodowej byli związani z rynkiem nieruchomości przemysłowych i logistycznych.

Wszyscy członkowie zespołu działają wspólnie, wykorzystując zdobyte umiejętności i kontakty oraz doświadczenie zawodowe, aby zapewnić najemcom usługi doradztwa na najwyższym poziomie kierując się wspólnym celem: kompleksowa obsługa Klienta i sprawny wybór najlepszego rozwiązania.