Czym jest magazyn dystrybucyjny?

Rozwój sektora e-commerce przełożył się na wzrost zapotrzebowania na magazyny dystrybucyjne. Czym jest magazyn dystrybucyjny? Jakie firmy najczęściej decydują się na wynajem magazynu dystrybucyjnego? Gdzie powstają magazyny dystrybucyjne? Odpowiedzi znajdziesz poniżej.

 

Co to jest magazyn dystrybucyjny?

Magazyn dystrybucyjny to przestrzeń przeznaczona do składowania towarów, które następnie zostają dostarczone do klientów indywidualnych lub stacjonarnych punktów sprzedaży detalicznej. Trafiające do magazynu dystrybucyjnego palety najczęściej zawierają taką samą jednostkę asortymentową i są magazynowane przez krótki czas – dla tych powierzchni magazynowanych charakterystyczny jest wysoki stopień rotacji towarów.

Ponieważ produkty z magazynów dystrybucyjnych są dostarczane do klientów docelowych, to istotna jest lokalizacja tych obiektów. Podobnie jak większe centra dystrybucyjne najczęściej powstają one na terenach mieszczących się blisko dużych ośrodków miejskich. W konsekwencji funkcjonowanie magazynów dystrybucyjnych pozwala ograniczyć zarówno czas dostawy na ostatniej mili, jak i koszty.

Sprawdź również: Ile kosztuje wynajem magazynu?

 

W jakich branżach sprawdza się magazyn dystrybucyjny?

Z magazynów dystrybucyjnych korzystają podmioty z branży handlowej – to właśnie one wykazują zapotrzebowanie na taką przestrzeń magazynową. Budując lub wynajmując magazyny, poszczególne firmy mogą czasowo przechowywać towary popularne na danym obszarze – są to głównie produkty szybkozbywalne (FMCG), a zatem żywność, środki farmaceutyczne, używki oraz środki czystości.

W ostatnich latach magazyny dystrybucyjne są szczególnie popularne wśród firm z branży e-commerce, a zatem podmiotów wykorzystujących w procesie sprzedaży internet. W ich przypadku funkcjonowanie magazynów na obszarach podmiejskich pozwala dostarczyć zamówione produkty do klienta nawet następnego dnia po zamówieniu, a niekiedy nawet jeszcze tego samego dnia.

 

Jak funkcjonują magazyny dystrybucyjne w logistyce?

Obecność magazynów dystrybucyjnych na danym obszarze umożliwia zaopatrzenie jego mieszkańców w określone produkty. Biorąc pod uwagę lokalizację tych obiektów, wyróżnić można: magazyny dystrybucyjne lokalne, magazyny dystrybucyjne regionalne i magazyny dystrybucyjne centralne. Podziału dokonuje się ze względu na sposób dystrybucji produktów. W ten sposób wyróżnia się:

  • Magazyn dystrybucyjny dostawczy. W takim magazynie gromadzi się towary pochodzące od różnych dostawców. Następnie są one przekazywane dalej – jednemu lub różnym odbiorcom. Transportem towaru najczęściej zajmuje się najemca przestrzeni magazynowej.
  • Magazyn dystrybucyjny wysyłkowy. Do magazynu tego typu dostarczane są produkty w dużych ilościach przez różnych dostawców, które następnie są wysyłane w małych jednostkach ładunkowych do klientów. Realizacją dostaw nie zajmuje się najemca, ale firmy kurierskie, z którymi on współpracuje.

 

Co warto wiedzieć o magazynie dystrybucyjnym dla e-commerce?

Magazynami dystrybucyjnymi nieprzypadkowo interesują się sklepy internetowe – potrzebują one powierzchni do przechowywania towarów od różnych dostawców. Magazyn e-commerce pozwala im nie tylko czasowo magazynować, ale również ograniczyć czas dostawy do minimum, co korzystnie wpływa na doświadczenie zakupowe klienta. Jednak z perspektywy właścicieli sklepów internetowych niekiedy lepszym rozwiązaniem może okazać się wybór centrum dystrybucyjnego.

Różnica między magazynem dystrybucyjnym a centrum dystrybucyjnym sprowadza się do sposobu jego funkcjonowania. W ramach centrum dystrybucyjnego przeprowadzana jest większa liczba operacji na towarze – wymienić można:

  • Przyjęcie towaru do magazynu i jego przechowywanie. Jeżeli produkt nie zostanie od razu wysłany dalej, to następuje jego przekazanie do strefy przechowywania.
  • Kompletacja zamówień. W centrum dystrybucyjnym istnieje możliwość kompletacji zamówień i następnie ich wysyłki do klienta.
  • Obsługa zwrotów. Jest ona oferowana w ramach usługi fulfillment, która jest skierowana zwłaszcza do mniejszych sklepów i pozwala im obniżyć koszty działalności.

Przeczytaj też: Outsourcing usług magazynowych: kiedy warto się na niego zdecydować?

 

Pozostałe rodzaje magazynów

Magazyny można sklasyfikować, biorąc pod uwagę m.in. ich funkcje i przeznaczenie gospodarcze. W ten sposób wyróżnia się choćby omówione magazyny dystrybucyjne. Ale na rynku funkcjonują też inne rodzaje magazynów, z których przedsiębiorcy chętnie korzystają. Przykładowe magazyny, jakie są dostępne na rynku, to:

  • Magazyny produkcyjne. Przechowuje się w nich surowce, które następnie zostają wykorzystane do stworzenia końcowego (gotowego) produktu. Tutaj przeczytasz, jakie kryteria muszą spełniać magazyny dla firmy produkcyjnej. (link)
  • Magazyny celne. Wyróżniają się tym, że pozostają pod dozorem celnym do momentu dopełnienia formalności przez właściciela towaru.
  • Magazyny specjalne. To przestrzeń magazynowa dostosowana do składowania produktów, które muszą być przechowywane w kontrolowanych warunkach. Przykładem mogą być towary niebezpieczne.

 

Interesują Cię magazyny do wynajęcia w Warszawie lub innym dużych miastach Polski? Szukasz magazynu dystrybucyjnego, produkcyjnego lub celnego? Sprawdź bazę magazynów do wynajęcia Newmark Polska. Skorzystaj z wiedzy doświadczonego partnera na rynku nieruchomości komercyjnych i zapewnij sobie warunki do rozwoju.

Jakub Kurek
Jakub Kurek
Head of Industrial and Warehouse Department

Newmark Polska

Dział Powierzchni Przemysłowych i Magazynowych firmy Newmark Polska tworzą wysokiej klasy specjaliści z różnych dziedzin, którzy przez większą część kariery zawodowej byli związani z rynkiem nieruchomości przemysłowych i logistycznych.

Wszyscy członkowie zespołu działają wspólnie, wykorzystując zdobyte umiejętności i kontakty oraz doświadczenie zawodowe, aby zapewnić najemcom usługi doradztwa na najwyższym poziomie kierując się wspólnym celem: kompleksowa obsługa Klienta i sprawny wybór najlepszego rozwiązania.